pagină web personală Învaţă de la umbră să taci şi să veghezi,
Învaţă de la stâncă cum neclintit să crezi. (...)
Învaţă de la flăcări ce-avem de ars în noi,
Învaţă de la apă să nu dai înapoi. (...)
Ia seamă, fiu al jertfei, prin lumea-n care treci,
Să-nveţi din tot ce piere, cum să trăieşti în veci!
Traian Dorz
 
 

Învăţătura, cunoştinţa - citate celebre:

Credinţa este temelia cunoaşterii duhovniceşti  - Clement Alexandrinul
Calea cunoştinţei lui Dumnezeu este bunătatea  - Sf. Antonie cel Mare
Cel ce nu ştie ceea ce trebuie nu ştie nimic!  - Sf. Ioan Gură de aur


Privire de ansamblu

I. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU ADAM

II. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU NOE

III. LEGAMÂNTUL CU AVRAAM

IV. LEGAMÂNTUL CU MOISE

V. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU DAVID

VI. LEGAMÂNTUL ÎMPLINIRII
       - teologia legămintelor

HRISTOLOGIE

I. PERSOANA LUI IISUS HRISTOS
  A. Divinitatea Domnului Iisus Hristos
     - Domnul
     - Fiul lui Dumnezeu
     - Fiul Omului
  B. Umanitatea lui Iisus Hristos
     - Trupul Său
     - Sufletul Său

I. LUCRAREA LUI IISUS HRISTOS

 

PRIVIRE DE ANSAMBLU

“Studiul Teologiei nu este un studiu al minţii ci şi al omului din lăuntru, al întregii fiinţe”

HRISTOLOGIE:
- Persoana
Domnului Iisus Hristos

- Lucrarea
Domnului Iisus Hristos

Noţiunea de Legamânt Teologic: Cine este Iisus şi ce a făcut El pentru noi? Este Fiul Veşnic al lui Dumnezeu după cum se spune în crez: “Dumnezeu Adevărat din Dumnezeu Adevărat"

Persoana lui Iisus:  - plinătate divină
                                - plinătate umană

Persoana lui Iisus este una. El nu reprezintă două presoane. El este Fiul lui Dumnezeu care a luat chip şi a trăit printre noi. Unii spun că Iisus mai întâi a fost persoană divină apoi persoană umană, deci persoana umană a fost secundară. El, pe pământ a trăit prin persoana divină. Nicidecum. Iisus, în acelasi timp, a fost si persoană divină şi persoană umană. Iisus înca trăieste, este înviat. El este Mântuitorul nostru astăzi, este Preotul, Profetul...

Să privim în Vechiul Testament la legamântul de căpătâi.

Geneza 9:8-13 (NOE)

Apare aici cuvântul "berit" care înseamnă “a taia” (un legământ) nu “a face”
- Legamântul cu Noe are legătura cu creaţia (v.10)
- În timp ce Dumnezeu a facut acest legamânt cu Noe judecata era deasupra tuturor oamenilor. Toti cei care au suferit pedeapsa lui Dumnezeu au fost aceia care au rămas afară din corabie.
- Noe ştia ca Dumnezeu este Drept si pedepşeste păcatul dar ştia ca este şi Îndurător pentru că şi el care era considerat drept avea căderi şi atunci Dreptatea lui Dumnezeu trebuia sa-i aduca pedeapsa.
- Acest legamânt include un semn în nori (curcubeul) care a fos încheiat între Dumnezeu si Noe.
- Curcubeul nu a fost un semn numai pentru Noe ci si pentru Dumnezeu, ca sa-Si aduca aminte de legamântul cu Noe, si Noe de fiecare data când va vedea curcubeul va şti ca Dumnezeu Îsi va împlini promisiunea. Aceasta pentru el reprezinta o siguranta.

În Geneza 15:18 etc (AVRAAM), într-un mod simplu Dumnezeu repeta. Ideea devine mult mai concentrata si mai clara. Apare din nou cuvântul “berit”
(Trebuie sa fiti foarte atenti cu cine va casatoriti, cu cine “taiati” acest legamânt al casniciei. Daca nu-l “rupi”, “tai”, te va “rupe” el)

Exod 24:7-11 (MOISE)
Întâlnim aici un legamânt ceremonial. Nu se face pe baza de animale. Sângele este stropit peste oameni. Un legamânt este facut prin sânge.

2 Samuel 7:1-7 (DAVID). Aici este un alt exemplu de legamânt prin care Dumnezeu a lucrat în lume. David traieste în palatul sau si priveste la Cortul lui Dumnezeu si la palatul sau. Îsi va fi zis David: “Dumnezeu trebuie sa locuiasca într-o casa cu mult mai buna si mai mare”. Si ia hotarârea sa zideasca pentru Dumnezeu un templu cum n-a mai fost niciodata. Dumnezeu îi spune lui David prin proorocul Natan ca El îi va cladi o casa lui David (o linie de familie). Psalm 89: 3,4: “Am facut legamânt cu alesul Meu – zice Domnul – Iata ce am jurat robului Meu David: Îti voi întari samânta pe vecie si-n veci îti voi aseza scaunul de domnie”. V. 34-37: “...nu-Mi voi calca legamântul, si nu voi schimba ce a iesit de pe buzele Mele. Am jurat odata pe sfintenia Mea: sa mint EU oare lui David? Samânta lui va dainui în veci; scaunul lui de domnie va fi înaintea Mea ca soarele; ca luna, va dainui pe vecie, si ca martorul credincios din cer.” Acesta este legamântul pe care Dumnezeu la facut cu David: îi va pregati o samânta din care se va naste Mesia. Binecuvântarile pentru David sunt foarte clare în tot parcursul vietii lui. Sângele însa, nu este clar aici dar va fi în Noul Testament.

În Ieremia 31:31etc (LEGAMÂNTUL CEL NOU) Dumnezeu promite prin profet un nou legamânt, mai bun, care avea legatura cu inima israelitilor. V.34: nu va mai fi nevoie ca ei sa fie învatati. Iisus a folosit acest cuvânt (“berit”) cu gura Lui la cina cea de taina. Matei 26:26: “...Luati, mâncati; acesta este Trupul Meu.", Luca 22:20: “...Acest pahar este legamântul cel nou, facut în sângele Meu, care se varsa pentru voi.” Iisus este Mediatorul noului legamânt. Noul legamânt este mai bun decât cel vechi pentru ca îl împlineste. Romani 5:17-19. Paralela dintre Isus si Adam este facuta de Pavel foarte clar. Mântuirea a venit prin ultimul Adam, prin noul legamânt. Ce a vrut sa spuna Moise folosind cuvântul “berit”(limba aramaica)? De multe ori în Biblie când se vorbeste despre Dumnezeu nu apare cuvântul: Dumnezeu, dar este clar ca despre El este vorba când se amintesc atributiile pe care numai El le are. Sensul cuvântului “berit” este o relatie cu Dumnezeu.

Legamintele lui Dumnezeu:
- cu Adam
- cu Noe
- cu Avraam
- cu Moise
- cu David
- NOUL LEGAMÂNT

I. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU ADAM

Atributele lui Dumnezeu:

  1. Infinit

  2. Vesnic

  3. Neschimbator

Unele atribute a lui Dumnezeu ne sunt date:
-este o fiinta; noi suntem fiinte
-are putere; ne da si noua putere
-are întelepciune; ne da si noua întelepciune

Noi suntem ca Dumnezeu din anumite puncte de vedere. Aceasta este asemanarea. Si pentru ca suntem facuti dupa chipul Sau, putem avea relatie cu EL. Deasemenea putem avea relatii între noi pentru ca suntem facuti dupa imaginea lui Dumnezeu. De aceea relatia dintre oameni este importanta. Relatia dintre doua persoane este o reflexie a relatiei din Trinitate. (Exemplu relatia dintre sot si sotie). El are o relatie cu omenirea bazata pe legamântul cu ea.

Adam este primul nostru tata. El nu a trait numai pentru el, ci si pentru copiii lui, pentru urmasii lui. El a fost reprezentantul nostru. Ni se pare incorect? El este unul pe care nu noi l-am ales. De ce nu ni l-am fi ales noi...? Dumnezeu l-a ales pe Adam, El, care este Cel mai în masura sa aleaga. Primul nostru tata a fost alegerea cea mai buna. Adam era sub legamânt, el era sub o obligatie (sa nu manânce din pomul cunostintei binelui si raului). A fost Adam legat sa nu manânce din pom? Nu, el a putut sa faca orice. Totusi el a fost legat moral, prins în Legea morala.

Geneza 2:3,7,9-18

  • Dumnezeu este creatorul omului

  • Dumnezeu este Tatal nostru

  • Dumnezeu este Cel Ce se îngrijeste

  • Dumnezeu este Cel care determina cresterea copacilor

  • Dumnezeu se îngrijeste de nevoile noastre fizice si psihice

  • Dumnezeu se îngrijeste de nevoi umane de partasie, comunicare (Casatoria, familia este celula Bisericii. Dumnezeu binecuvinteaza casatoria, copiii.

  • Dumnezeu este Suveranul omului (v.15) (vom locui cu El vesnic)

Moartea nu este ceva natural, care s-a întâmplat, ci e o pedeapsa. Daca moartea ar fi naturala atunci totul ar fi în regula. Moartea însa este un blestem pe drept. Dumnezeu poate porunci mortii, El o poate controla. Tirania nu este justificata de Biblie.
Geneza 3 Daca Adam ar fi ascultat s-ar fi bucurat de prezenta lui Dumnezeu pentru totdeauna si noi împreuna cu el. Mama noastra Eva a fost înselata iar Adam a ales sa nu asculte. El nu a alunecat, ci a sarit. Dumnezeu a întrebat pe Adam, el a dat vina pe Eva, Eva pe sarpe. Atunci Dumnezeu le-a dat blesteme fiecaruia. Vrasmasie divina între samânta femeii si sarpe. Aceasta este o lupta divina. Dumnezeu intervine în relatia lor (femeie-sarpe) si face loc Domnului Iisus. Prin femeie se va naste Mântuitorul, ea va fi binecuvântata prin nastere de fii care vor deveni copii ai lui Dumnezeu.
Samânta femeii = fiii lui Dumnezeu
Samânta sarpelui = fiii diavolului

Zdrobirea – pe cruce satan I-a zdrobit calcâiul (figurativ)
 

                  II. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU NOE

Geneza 9:9
Noe era un cap reprezentativ.
- În legamântul cu Adam exista o relatie cu creatia
- În legamântul cu Noe exista o relatie cu lumea

Legamântul cu Noe nu a fost universalist si este neconditionat. Dumnezeu este în centru, El da semn legamântului. Omul nu-l poate controla. Legamântul acesta este monoenergetic, adica numai Dumnezeu actioneaza. Dumnezeu este suveran, porunceste sa se faca arca. Exista o cooperare între Dumnezeu si Noe. Noe este “obligat” sa lucreze în felul în care Dumnezeu spune. Acest legamânt este un legamânt al binecuvântarii. Dumnezeu îi cere lui Noe sa coopereze. Dumnezeu promite sa pastreze familia lui Noe si lumea. El promite sa pastreze samânta femeii. Omul ridica pumnul împotriva lui Dumnezeu, este neascultator si plin de rautate dar El doreste sa se tina de promisiune si sa nu distruga lumea. Legamântul cu Noe a pastrat lumea pentru ca Isus sa poata veni. Legamântul cu Noe care sfinteste lumea este prima luminita pe care o avem noi.

                   III. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU AVRAAM

Aceste doua promisiuni: Samâmnta si Tara rezuma în mod general promisiunile Vechiului Testament.
Geneza 15:7,8,13,14
Dumnezeu promite lui Avraam ca fiii lui vor intra în tara promisa. Dupa un timp Avram îsi pierde speranta. Primul stagiu al legamântului 15:8-11. Legamântul este "taiat" dupa cum si animalele sunt taiate (exemplu: când un avion aterizeaza pe timp de noapte, în aeroport sunt doua lumini de o parte si de alta si dupa aceste lumini avionul se orienteaza ca aterizarea sa poata fi în regula.) Timpul implicat se vede în versetul 11. De ce Dumnezeu este asa încet în a se arata. Soarele apune, Avram adoarme. Aceste animale erau un simbol al judecatii Dumnezeu face ca promisiunile Lui sa fie adevarate. Aici se nasc câteva întrebari:

  • Cum poate fi varsat sângele lui Dumnezeu când El nu are sânge?

  • Cum se poate ca trupul lui Dumnezeu sa fie sfâsiat, când El este Duh?

  • Cum promite Dumnezeu ca va muri, când El nu poate muri?
    HRISTOLOGIA raspunde la aceste întrebari.
    Luca 22:19,20 – Judecata a cazut asupra lui Hristos.

Semnul legamântului: circumcizia
Geneza 16, 17 – Dumnezeu reaminteste legamântul promisiunii. El include în legamânt pe Avraam si pe descendentii sai (17: 9)
Exod 4:24,25 Circumcizia este un semn al nevoii noastre de curatire. Semnul nu aduce mântuire. Semnul circumciziei nu te face neprihanit sau drept înaintea lui Dumnezeu. Fiind un descendent din punct de vedere fizic al lui Avraam, acest fapt nu conduce la mântuire. Circumcizia este un simbol al intrarii în comunitate, nu numai o identitate nationala. Coloseni 2:11,12 – Taierea împrejur paralel cu botezul.

Semnul noului Legamânt: botezul

Romani 1:21
Coloseni 2:11,12
1 Petru 3:21

Botezul “caselor” lasa o usa deschisa botezarii copiilor. Domnul Isus a iubit copiii. El i-a chemat în legamânt când a spus: “...lasati copiii sa vina la Mine...” Copiii credinciosilor au dreptul la acest semn al legamântului (botezul). 1Corinteni 7:14: “...copiii vostri ar fi necurati, pe când acum sunt sfintiti.” Niciodata semnul legamântului nu aduce mântuire, ci e o pecete a faptului ca legamântul aduce mântuire.

                   IV. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU MOISE

Exod 24 Contextul: Legatura în sânge facuta de un Dumnezeu suveran. Leaga pe oameni de El.
Cele zece porunci sumarizeaza Legea Morala
1................
2................
3................
4................
5................
6................
7................
8................
9................
10..............
Calci o porunca, le calci pe toate. Te faci vinovat de toate. Exemplu: Porunca a saptea. 1 Timotei 1:8
Legea Civila – dupa cum sa traiasca si sa se comporte în societate
Legea Ceremoniala – Levitic, jertfele
Legea Morala – poruncile date de Dumnezeu
Cele zece porunci ne arata credinta în Iisus, au fost scrise în caracterul lui Iisus. Si Iisus este ceea ce avem nevoie.
Legamântul lui Moise (economia mozaica) nu este un legamânt al muncii, nu este un mod prin care ne câstigam mântuirea.
Legea Civila pregateste Israelul ca si natiune.
Legea Ceremoniala îi învata despre jertfe, si-i conduce spre Hristos.
Legea Morala îi învata despre caracterul Domnului lor

                    V. LEGAMÂNTUL LUI DUMNEZEU CU DAVID

2 Samuel 7
Osea 11:1
David a fost focarul în Vechiul Testament. În David vedem un rege si un profet. Regele davidic promis este Fiul lui Dumnezeu. Dinastia lui David a fost cea mai lunga din istorie dar Dumnezeu nu la o dinastie pamânteasca s-a referit când a spus ca scaunul lui David va dainui pe vecie, ci el va dainui pe vecie prin Hristos.

                    VI. LEGAMÂNTUL ÎMPLINIRII

Ieremia 31
Ezechiel 37:24-28 : Se pun împreuna toate legamintele date înainte. Noi trebuie sa avem inimi noi, cu Legea lui Dumnezeu scrisa în ele. În Noul Testament se vede o uniune nu numai a celor doua familii (Israel si Iuda) ci a tuturor natiunilor.
1Corinteni 11:25 – Legamântul mesei Domnului
2Corinteni 3:6 - Natura Noului Legamânt
Evrei 8:6 - Verset cheie; Isus este mediatorul unui legamânt mai bun

Teologia legamintelor
Adam a esuat în a pazi cerintele lui Dumnezeu. Dupa el, toti urmasii lui. Adam, ca reprezentant al nostru a esuat, prin urmare noi am primit blestemele. Paralela între Adam si Hristos. Aceeasi relatie reprezentativa se repeta si pentru Hristos (reprezentant al nostru):

- 1Corinteni 15
- Romani

Aceasta relatie nu este una fizica ci spirituala. Deci Hristos este capul Bisericii Lui. Nu a unei biserici vizibile ci invizibile. Vazuta doar de Dumnezeu.
Legamântul muncii: Adam, toti urmasii lui
Legamântul harului: Hristos, Biserica
Legamântul muncii este un legamânt al harului si invers; Hristos a lucrat la mântuirea noastra.
Daca Iisus ar fi esuat în misiunea Sa, noi am fi fost de doua ori blestemati.
Daca Adam ar fi ascultat am fi primit binecuvântari pe pamânt în Eden si în prezenta lui Dumnezeu. Dar pentru ca Hristos a ascultat putem sa fim în slava pentru todeauna cu Dumnezeu.

HRISTOLOGIE

I. PERSOANA LUI IISUS HRISTOS

Fiecare cuvânt din Biblie are doi autori, cel care a avut instrumentul de scris în mâna si Duhul Sfânt. Dumnezeu ar fi putut scrie Cuvântul Sau pe munti sau pe nori dar El a vrut sa fie scris de oameni pentu oameni, pentru ca sa poata exista o relatie. În IOAN 3:16 observam intentia divina intersectata cu intentia umana. Adevarata doctrina evanghelica este ca Dumnezeu este Singurul care Îsi poarta profetii dupa intentiile Sale divine cu privire la mântuirea omenirii. Prin urmare intentia umana este inclusa in intentia divina. Intentia autorului uman a fost inspirata. Biblia este o culegere de intentii furnizate de catre Dumnezeu.

A. Divinitatea Domnului Iisus Hristos
Întreg Vechiul Testament învata ca exista un MESIA. Apare însa o întrebare: daca Mesia acesta este cu adevarat Dumnezeu? Daca Duhul Sfânt este acelasi în Vechiul Testament si în Noul Testament, înseamna ca lumina din V.T. lumineaza si N.T.
În psalmi avem o teologie profunda. Este reflectata fiecare culoare a inimii umane. Sa o citim si sa o cântam!
    Unii psalmi sunt mesianici:
        Psalm 2:7 – vorbeste despre divinitatea lui Iisus
        Psalm 45:6 – despre Mesia
        Psalm 96:13 – despre venirea lui Mesia
        Psalm 98:9 – Mesia ca judecator    
        Psalm 110:1,4 – Isus ca biruitor al raului
        Matei 21:45,46, Evrei7 – Câteva semnale cu privire la Mesia
        Isaia 9:6,7 – Fiul etern a lui David    
        Mica 5:2, Maleahi 3:1 – Divinitatea lui Iisus Hristos
        Marcu 1:2,3
        Ieremia 23:5,6
În lumina învataturii Noului Testament toate aceste versete din V.T. arata divinitatea lui Iisus

DIVINITATEA:
   -titluri divine
   -atributii divine
   -prerogative divine
   -functii divine

Titluri divine

Ioan 1:1 - este primul pasaj si cel mai faimos care vorbeste despre titlurile divine a lui Iisus. În biblia martorilor lui Iehova, care este tradusa gresit, se spune: “...cuvântul este un dumnezeu”. Aici este cuvântul cheie pentru întreaga lor doctrina. În Ioan 8:54 cuvântul “theos” este fara articol. Un cuvânt fara articol este cu totul diferit de un cuvânt cu articol. Deci în loc de “Dumnezeul" ei folosesc "un dumnezeu". Acesta este argumentul gramatical.

Un alt argument este cel teologic. Cuvântul a fost intentionat, este de natura calitativa. Ce este El sau cine este El? Nu exista nici o subordonare între cei doi termeni: “THEOS” si “LOGOS". Argumentul contextual. Ioan, care a scris aceasta evanghelie a fost monoteist. Un monoteist nu poate folosi cuvântul “theos” fara articol (F.A. 28:6). Ioan nu folosea o limba care sa induca la politeism. Ioan 1:18 – Se refera la singurul nascut din Tatal. Existenta Sa dintotdeauna arata o legatura cu divinitatea. Singurul nascut din Tatal este citat cu ISUS HRISTOS.
Ioan 20:28 – Toma marturiseste: “Domnul meu si Dumnezeul meu”.
Evrei 1:8 – Fiul este Dumnezeu si tronul este vesnic.
Evrei 2:4 – Iisus este numit Dumnezeu. Nu exista nici o îndoiala din punct de vedere gramatical sau teologic.
2 Tesaloniceni 1:12

Fapte 20:28 – Se face o referinta la Biserica lui Dumnezeu câstigata cu Însusi Sângele Sau. Dar Dumnezeu este duh, cum a fost posibil sa o câstige cu Sângele Sau? Este vorba de Sângele lui Isus Hristos. Cu alte cuvinte HRISTOS ESTE DUMNEZEU. Cuvântul “theos” este folosit pentru Iisus.
Romani 9:5 "...Hristosul, care este mai pe sus de toate lucrurile, Dumnezeu binecuvântat în veci"
Câteva motive pozitive pentru al întelege pe ap. Pavel:
        - este o scriere sincera si clara
        - el vorbeste despre Isus tot timpul (hristocentric)
        - afirmatia în ce priveste trupul, este la fel, despre Isus, accentuând întruparea Lui.
        - daca cuvântul “theos” nu se refera la Hristos, atunci este în mijlocul cartilor o doxologie separata.
        - folosirea afirmatiei: "El este mai înainte de toate lucrurile..." conduce la Isus ca fiind Dumnezeu. (Coloseni1:17).
        - apostolul Pavel în multe cazuri foloseste o regula gramaticala greceasca speciala. Un exemplu este Tit 2:13: “...si aratarea marelui nostru Dumnezeu si Mântuitor Isus Hristos” Dumnezeu si Mântuitor se refera la Isus Hristos (Isus este si Dumnezeu si Mântuitor) 2Petru 1:1
Un alt exemplu: "...psalmi, cântari de lauda (imnuri) si cu cântari duhovnicesti". Cuvântul "duhovnicesti" este valabil pentru toate celelalte trei (psalmi, cântari si imnuri) În epistolele ap. Petru nu se prea întâlneste cuvântul “theos” pentru Iisus. Foloseste “Domnul” mai mult decât “Dumnezeu”, pentru a se referi la Iisus.

În Ioan 3:16 – accentul a cazut pe mijlocire (Dumnezeu a dat pe Fiul Sau în loc de Dumnezeu a dat pe Dumnezeu)
   a) DOMNUL – un titlu al lui Iisus
1Corinteni 16:22 – “Maranata” este un cuvânt aramaic, limba vorbita de Iisus.
Termenul “Domn” implica dreptul de proprietate, învatator cu autoritate. Dar cuvântul a fost folosit si pentru divinitate dupa cum vedem în urmatoarea referinta: Filipeni 2:9-11.
Marcu 1:3 – Apostolul citeaza pe Isaia cap. 40:3, “pregatiti calea Domnului”. Cuvântul "Domnul" este folosit pentru Iahve.
Fapte 2:21,39 – Petru face cunoscut ca mântuirea vine de la Domnul nostru Isus Hristos. Petru iubeste acest cuvânt.

    b) FIUL LUI DUMNEZEU – un alt titlu a lui Isus
Matei 11:25-30 – Pretinde o relatie cu Dumnezeu foarte puternica
Marcu 13:32 – Cum de nu a stiut Iisus ziua venirii Sale, daca El este Dumnezeu? Raspunsul se gaseste în umanitatea lui Iisus, ca si moartea Sa. El a murit în umanitate.
Matei 16:16 – Domnul Iisus nu s-a referit la Petru ca persoana, ci la adevarul afirmatiei care i-a fost inspirata de Duhul Sfânt.
Ioan 10:30 – “Eu si Tatal una suntem”
Ioan 14:9 – Nu-L vezi pe Iisus, nu-L vezi pe Tatal.
Ioan 5:18-24 – Isus este Fiu.
Ioan 14:28 – Se vorbeste despre relatia dintre Iisus si Tatal Sau. Se refera la relatia dintre noi si El. (Mormonii cred ca Dumnezeu este si trup; si sf. Treime este alcatuita din trei persoane fizice.)
    Romani 1:3-4
    Coloseni 1:13 – “Împaratia Fiului dragostei Lui” este pentru noi.
   Coloseni 1:5 – "Chipul Dumnezeului Celui nevazut”. Daca L-am vazut pe El, L-am vazut pe Tatal. El a venit la început. În perioada intertestamentala termenul “primul nascut” este folosit pentru Dumnezeu. Scoate în evidenta întâietatea, si nu nasterea Lui.
Divinitatea = este plin de putere sa asculte toate nevoile noastre.
Umanitatea = apropiat de nevoile noastre.
Daniel 7:13-14 – Acest rege indestructibil este Iisus Hristos. Toti se vor închina Lui.

    c) FIUL OMULUI
Titlul de Fiu al omului apare în trei ipostaze:
    - viata pamânteasca a Domnului Iisus (Ioan 3:13, 6:62, Marcu 2:10, Luca 9:58)
    - agonia Lui
    - revenirea Lui
Luca 9:58 – Solicita o loialitate
Marcu 8:39 – Moartea Lui
Marcu 10:45 – rascumparare pentru multi
Marcu 14:62 – El sta la dreapta Tatalui încununat cu putere.

Atributele divine
Psalm 102:2,6 interpretat în Evrei 1:11
Ioan 1:2, Apocalipsa 1:7, 3:14, 22:23 aici se spune despre Isus ca este neschimbabil adica are un atribut al eternitatii.
   Iisus este  - omniprezent: Matei 18:20
                   - omniscient: Marcu 11:27, Ieremia 17:10
   Iisus are suveranitatea si puterea: ranitatea si puterea: Coloseni 2:9, Apocalipsa 11:15. Exista o Lucrare divina cu privire la Iisus. Orice om puternic este limitat, Iisus are putere nemarginita. El este Dumnezeu. Iisus a facut minuni ca si un drept al Sau, nu pentru a impresiona. Ioan 6:40, Marcu 2:8-11, Romani 1:4.
   În Faptele Apostolilor vedem ca Isus a dat si altora puterea Lui de a face minuni pentru a arata puterea Lui si divinitatea Lui.
   Iisus iarta pacatele. În Marcu 2:10, El pretinde a avea acest drept.
   Iisus va reveni sa judece lumea. Multi oameni au ramas cu imaginea unui copil dragut din iesle si nu-si aduc aminte ca Iisus va reveni sa judece lumea...
Matei 25: 31,32, 2 Corinteni 5:10, Romani 14:10
Fapte 17:31 - Acestea sunt exemple ale faptului ca Iisus va judeca lumea.

Prerogativele închinarii la Iisus (împuternicire pe care o avem pentru a ne închina Lui)
    Evrei 1:6
    Apoc. 1:5,6; 7:10
    Luca 24:52
 

B. Umanitatea lui Iisus Hristos
Biblia indica faptul ca umanitatea este împartita. Implica doua categorii:
    - trupul Sau
    - sufletul Sau

Exemplu: Crestinii trebuie sa se casatoreasca cu crestini dupa cum spune si în Geneza 6:2 - despre fiii lui Dumnezeu, linia buna, cea prin Set si fiii oamenilor, linia rea, cea prin Cain. Alegeti-va sot si sotie dupa "urechi" nu dupa "ochi". Dupa ceea ce îti vorbeste Dumnezeu nu dupa ceea ce îti spun ochii. Fiecarui copil a lui Dumnezu îi este dat un dar.
    Matei 1:18 în paralelism cu Luca 1:26-35
    Evrei 2:14
    Filipeni 2:5-8 - Isus a fost facut dupa chipul oamenilor
Trupul cu sufletul merg împreuna. Moartea desparte acestea doua. Când trupul va fi înviat sufletul îsi va gasi locul în el.

Trupul Sau
Luca 2:7. Iisus a fost nascut din familia lui David, urmas al lui David. Isus a fost exact ca si mama Sa. Maria a avut contributia normala de mama. Barbatul însa n-a avut nici o contributie. Isus a fost format, modelat conform substantei ei. Nu printr-o implicare a barbatului ci prin umbrirea Duhului Sfânt a fost conceput Isus.
Luca 2:40 - Iisus a crescut, trupul Lui s-a maturizat, a fost un trup uman. Totul mergea în mod natural. Întreg aspectul întruparii a fost de a se asemana noua. El a avut o dezvoltare umana normala. El putea sa oboseasca (Ioan 4:6), El a fost un tâmplar, a lucrat foarte mult cu mîinile Lui.
Ioan 19:28 - A însetat, limba Lui a fost uscata, stomacul a simtit durere... Acesta este un trup uman adevarat. El nu a mintit ucenicii, caci El Însusi este Adevarul.
Luca 24:39 - "Priviti Mâinile Mele..." El a fost uman si în interior. Chiar si dupa înviere El a pregatit peste si a mâncat.
"Tarâna pamântului" sade pe Tronul Ceresc. El cunoaste toate problemele noastre. El a fost barbat si a fost suficient pentru mântuirea tuturor.

Conceptia din fecioara
- formarea trupului a fost din samânta Mariei
- samânta Mariei a fost sfintita, pusa deoparte pentru o lucrare sfânta. Aceasta este umbrirea facuta de Duhul Sfânt.
Toate celelalte seminte si copii erau în tatal lor Adam. Adam a pacatuit si noi toti. Dar samânta Mariei a fost pusa deoparte. Aceasta samânta nu a fost atinsa de pacat pentru ca El a fost înainte de Adam. Noi suntem multumitori pentru Sf. fecioara Maria mai mult decât pentru mamele noastre. Ea doreste ca reverenta si închinarea sa fie data Fiului.

Sufletul Sau
Duhul si sufletul sunt termeni interschimbabili. Sf. scriptura spune cu Isus crestea în întelepciune. A creste în întelepciune înseamna mai mult decât o dezvoltare fizica. Plecam de la idei foarte la unele complexe:
1. Emotiile
Ioan 12:27 - sudori de sânge
Ioan 13:21 - a fost emotionat
Matei 26: 31 - a fost întristat
Matei 8:10 - S-a mirat, a fost surprins
Ioan 11:35 - a plâns
Evrei 4:15 - a trecut prin emotiile ispitelor, dar fara pacat
Iisus a tratat femeile cu dragoste si curat. (O femeie sa se uite dupa un barbat nu dupa standardele lumii ci dupa stantardele lui Hristos)

Cu cine se asemana Iisus?
În tablouri este pictat purtând o îmbracaminte alba, fata senina, aoreola, pasari plutind deasupra... El însa arata ca si noi. Daca L-am fi vazut pe Iisus pe strada poate ca nici nu L-am fi cunoscut. Nu era un "om mare", deosebit, cu vaza mare ca si alti oameni mari ai lumii. Dar la schimbarea la fata a fost altfel, referitor la înfatisarea Lui. Iisus nu a pacatuit niciodata. Evrei 4:15 - n-a avut pacat nici în viata interioara, nici în cea exterioara. Dorinta de a pacatui, este pacat, a spus El. Niciodata n-a dorit sa fure, sa minta... Niciodata n-a dorit sa pacatuiasca. Dumnezeu nu poate pacatui; este împotriva naturii Sale. Natura Sa umana a fost fara pacat. Persoana Lui nu poate sa pacatuiasca. Iisus a avut nevoie de o natura umana pentru putea fi o jertfa de izbabire.
   Fapte 3:18 - scopul venirii în trup a fost acela de a suferi si a muri
   Evrei 9:22 - Iisus a fost o Jertfa de izbavire. El trebuia sa devin om pemntru om si Dumnezeu pentru Dumnezeu.
  Ps. 49:7-10 - Iisus este singurul în masura sa devina substitut pentru cineva si sa schimbe omul. Adevarata umanitate înseamna sa ai nevoie de altii, de ajutor (Hristos, în Gradina Ghetimani, a avut nevoie de rugaciunile ucenicilor Sai. În umanitatea Sa, Iisus cere sa fie îndepartat paharul.).
Exemplu: daca punem mâna deasupra unei lumânari, în mod normal tragem mâna.
- minte umana - finita: în mintea umana nu a stiut despre ziua revenirii Lui.
- minte divina - infinita: cunoaste totul

va urma

HRISTOLOGIE, dupa dr. Duncan Rankbin – Bucuresti 7-12 februarie 2000

începutul paginii

Rusalim Miloş web - seminarii Copyright © 2009 - Toate drepturile rezervate.